Moe slapen featured
Via: depositphotos.com | pressmaster

De 8 redenen waarom je altijd zo moe bent

Ben je nog steeds moe? Ondanks dat je voldoende slaap krijgt? Je bent niet alleen, dit overkomt vele mensen en er zijn genoeg redenen die hieraan bijdragen. Onderstaand een overzicht van redenen waarom jij nog steeds zo moe bent.

1. Te laat opstaan

Dit klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar blijf van die snooze-knop af. Blijf je altijd tot het laatste moment liggen, zul je de dag minder actief en uitgerust beginnen. De gedachte erachter is eigenlijk erg eenvoudig: op tijd opstaan zorgt voor minder stress waardoor je fitter aan je dag begint. Nu denk je misschien dat we dit uit onze duim zuigen, maar er is een studie van Harvard uit 2008 die dit onderschrijft.

Wekker klok opstaan wakker worden
Via: Pixabay

2. ‘Zure’ mensen in je omgeving

Die zeurende collega of vriend(in) die altijd aan het mopperen is, ook hierdoor kun je extra moe zijn. Dit is niet alleen het moment dat ze negatief of chagrijnig zijn, maar dit werkt zowel fysiek als psychisch door en kan dan ook weer vermoeidheid veroorzaken. Probeer zoveel mogelijk ‘happy’ mensen om je heen te verzamelen, die niet de hele tijd zeuren. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk, maar wees je er in ieder geval van bewust.

Vervelende-mensen-boos-irritant
Via: Pixabay

3. Sexleven is slaapverwekkend

Veel mensen klagen dat ze te moe zijn voor sex, maar wat denk je? Intimiteit is zelfs goed voor je en zorgt voor een betere nachtrust. Wetenschappelijk gezien is er wel een verklaring. Een orgasme zorgt ervoor dat er prolactin vrijkomt in de hersenen en deze stof is van nature hoger als je slaapt. Dit is de verklaring waarom meer sex beter is voor je nachtrust, echt.

Via: depositphotos.com

4. Eigenlijk haat je je baan

Laten we eerlijk zijn, wakker worden en naar je werk gaan en dit helemaal niet leuk vinden zorgt niet echt voor een grote motivatie. Dit kan zin tol eisen en heeft wel degelijk invloed op je gemoedstoestand. Dit kan weer doorwerken op vermoeidheid, dus misschien is het wel tijd om een nieuwe baan te zoeken?

Via: depositphotos.com | konstantynov

5. Niet sporten

Oké, deze ligt wel heel erg voor de hand. Sporten verlaagd het risico op een depressie en helpt bij het beter slapen. Er zijn vele studies geweest om dit aan te tonen en 150 minuten gemiddelde lichaamsbeweging per week zou je zelfs tot 65% minder moe kunnen maken. Hup, sporten dus! Maar kies wel iets waar je zelf enthousiast van kunt worden.

Sporten-trainen-slapen
Via: Pixabay

6. Te weinig zonlicht

Ook hier ligt weer een wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag waarin aangetoond wordt dat blootstelling aan zonlicht zorgt voor het aanmaken van meer melatonine. Dit zorgt er weer voor dat je makkelijker in slaap kunt vallen gedurende de avond/nacht. Hou er wel rekening mee dat je ook niet TE lang in de zon bent, dit om de kans op onder andere huidkanker te verminderen. Als bonus: de zon zorgt ook voor een natuurlijk hoger vitamine D-peil.

Via: pixabay.com

7. Slaapkamer is een rommeltje

Kleren, schoenen en stapels papieren in je slaapkamer doen je geen goed. Volgens de National Sleep Foundation moet je slaapkamer schoon en vooral opgeruimd zijn. Probeer daarnaast eens een lekkere kaars of geurstokje te branden om nog meer tot rust te komen. Je hersenen zullen je bedanken, echt!

Rommel-kamer-slapen
Via: Pixabay

8. Je bent een stresskip

Het zal geen verrassing zijn, maar stress is nummer één oorzaak van slapeloosheid. Het zorgt ervoor dat je niet in slaapt komt, blijft piekeren en dit gaan onder andere ten koste van je nachtrust. Nu is het verminderen van stress niet altijd even makkelijk, maar probeer zoveel mogelijk elementen die stress veroorzaken weg te nemen. Neem ook wat tijd voor jezelf om te ontstressen, geloof me, dit zal je goed doen, echt!

Stress slecht slapen moe
Via: Pixabay

Lees ook: Dit is de reden dat je niet zonder deken kunt slapen

Geen zorgen, we spammen niet! Lees onze privacyverklaring.
Via: depositphotos.com | PressMaster

Welkom op kiwify.nl! Ook wij gebruiken cookies...

Bedankt voor je bezoek! Voor een leukere ervaring (en werkende site), plaatsen wij cookies en delen (aan de hand van deze cookies) informatie over je gebruik van deze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. We zouden je willen vragen, deze éénmalig te accepteren. Lees verder!

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.