Het is zomer, en we weten dat we dan meer water moeten drinken. Maar gewoon water is vaak zo saai en niet altijd even lekker. Wil je toch smakelijk water? Dan kun je ook je water een smaakje geven met bijvoorbeeld fruit. Zo krijg je ook meteen wat extra vitamines binnen. Hoe doe je dit?

- Advertentie -

Water met een smaakje

Water met een smaakje betekent niet dat je er siroop in doet, maar je geeft het een smaakje met fruit en eventueel kruiden. Hierdoor krijgt je water een frisse smaak, en krijg je ook nog eens extra vitamines binnen. Je drinkt dan overigens alleen het water. De stukken fruit hebben na die uren vaak wat minder smaak, omdat dit allemaal in het water zit. Je kunt proberen het nog te eten, maar vaak is dit niet zo lekker.

.

Hoe maak je het?

Water met een smaakje kan je op verschillende manieren maken. Doe wat stukken fruit of kruiden in een grote kan, vul het daarna aan met water en zet het een paar uur in de koelkast. Daarna kun je er eventueel nog wat ijsblokjes bij in doen, en ben je klaar. Je kunt helemaal zelf bepalen wat voor fruit je bij het water doet. Wel raden we aan om het te beperken tot slechts een paar soorten, omdat het anders te veel van het goede is. Voorbeelden van fruit die je in het water kunt doen:

  • Citroen
  • Sinaasappel
  • Limoen
  • Aardbei
  • Meloen
  • Blauwe bes
  • Framboos
  • Kiwi
  • Braam
  • Peer
  • Appel
  • Kers
  • Ananas
  • Kokosnoot
- Advertentie -

Voorbeelden van kruiden:

  • Munt
  • Rozemarijn
  • Kaneel
  • Gember
  • Vlierbloesem
  • Lavendel

Ook groente als komkommer kan een goede optie zijn.

Voorbeelden van water met een smaakje

  • Schijven citroen en munt
  • Bosbessen en schijven sinaasappel
  • Frambozen met schijven limoen
  • Grapefruit met rozemarijn
  • Appel en kaneel
  • Lavendel met blauwe bes
  • Peer, limoen, framboos en blauwe bes
  • Braam met munt

Je kunt zelf ook wat bijzondere combinaties proberen. Wie weet verras je jezelf wel met een geweldige smaak!

.

- Advertentie -

Waarom zo gezond?

Fruit is sowieso heel erg goed voor je. Het water neemt de vitamines en mineralen in het fruit op. Daarnaast krijg je hierdoor ook veel vocht binnen. Het water kan als detox worden gebruikt. Alle fruitsoorten hebben zo hun eigen gezonde eigenschappen. Zo kan citroen je helpen afvallen en is bosbes erg goed voor een detox-kuur.