Iedere dag is er één plek waar wij elkaar treffen. De chill zone waar iedereen een (kort) bezoekje aan brengt. Die plek is de supermarkt. Hoe verschillend we ook mogen zijn, een dagelijkse boodschap bij de lokale buurtsuper, hoort er gewoon bij. Maar wist je dat je op de hoede moet zijn? Niets is wat het lijkt het in een supermarkt. Watch and learn van deze supermarkt geheimen…
Supermarkt geheimen: meer dan je denkt
Wij willen je niet achterdochtig maken maar een beetje opletten kan geen kwaad. Dat hebben we eerder al opgemerkt bij de IKEA, maar ook bij Action. Achter iedere supermarktketen zit een team van commerciële en marketing specialisten die erop uit is winst te draaien. Ja echt! Van winst schijn je personeelskosten te kunnen betalen, je levering blijft op tijd binnenkomen, omdat je de rekening van de leverancier netjes voldoet.
Kortom, die winst is van noodzaak om de boel draaiende te houden. 1 x raden hoe die winst gegeneerd wordt? Door flink een slaatje uit JOU te slaan. Je kunt niet om de supermarkt geheimen en hun trucjes om jou meer te laten kopen heen, maar als je er bewust mee omgaat, trap je niet helemaal in en geef je niet te veel uit.
1. Die vriendelijke lach heeft een reden…
Als jij je ergens welkom voelt, dan kom je er vaker. Wij lijken koopjesjagers maar we shoppen liever op ons gemak dan met onze bankrekening in gedachten. En voel jij je lekker vrij en blij, dan geef je waarschijnlijk meer uit. Het geld wat je uitgeeft, gun je natuurlijk aan die supermarkt waar ze allemaal zo vriendelijk zijn. Terugkerende klanten zoals wij, zijn van uiterst belang dus krijg je een proefmonster, je kind een mooie kleurplaat, je kunt voor van alles sparen, kortingen waar jíj alleen van profiteert (yeah right) en ga zo maar door. Bot gezegd, er wordt flink bij je geslijmd. 😉 Eindelijk ben je een keer koning, lekker gevoel!
2. Daarom wordt er bij de kassa gewogen
Steeds meer supermarkten gaan over naar het wegen van groente en fruit bij de kassa (door een medewerker zelf) en dat is niet zonder reden! Ten eerste vallen de ‘fraudeurs’ weg, die toch wat minder op de weegschaal legde, of stiekem de goedkopere appels aansloegen. Daarnaast weet je de daadwerkelijk prijs pas bij de kassa. Zo kun je er dan eigenlijk pas bij het betalen achter komen, dat die kilo aardbeien eigenlijk iets te duur is! Toch is de kans 99% dat je dit gewoon accepteert en laat de supermarkt daar nu ERG blij mee zijn…
3. Kinderen als lokaas? Jazeker!
Die kinderen van jou weten zeker precies waar de worst en kaas staat? En de kist met gratis snoepfruit weten ze ook wel te vinden. Hebben ze bij jouw supermarkt een scherm staan? Een spelletjeshoek? Krijg je doe-boeken mee? Kunnen de kinderen sparen voor geen idee wat, het boeit jou niet. Maar, dit en meer is allemaal bedoeld om jouw grut te paaien. En zeg nou zelf, het is toch ook fijner om boodschappen te doen met een rustig kind dan één die constant jengelt. En ze krijgen vitaminen binnen.
4. (Bewust) prijsje weggestopt = slim!
Doordat op veel producten het prijsje niet zichtbaar is en bijvoorbeeld onderop een kaasje zit, kunnen supermarkten hun omzet ook verhogen. Sommige mensen zijn zich minder bewust van de prijs en kopen dus ook duurdere zaken. Andere pakken het product op om te kijken en hebben door deze handeling hun kans op aankoop al (onbewust) verhoogd…
5. De perfecte playlist is een truc
De sfeer (Mood) bepaalt alles, dus ook in een supermarkt. Daarom wordt er bewust van alles gedaan om jouw bezoek aangenaam te laten verlopen. Niemand doet graag boodschappen, maar het moet toch wel. Zou jij kiezen voor een chaotische supermarkt waar de muziek zo hard staat dat je elkaar niet kunt verstaan? Nee toch? Daarom kiezen ze voor een rustig achtergronddeuntje. En het moet ook een beetje goedkoop zijn, wel herkenbaar en rustgevend. Dus geen keiharde metal rock, geen hardcore, maar klassieke muziek komt ook niet schallen door de luidsprekers. Neurie jij ook altijd mee? Tegenwoordig heb je natuurlijk je koptelefoon op, dus heeft die muziek nog wel nut?
6. Ook grote winkelwagens (of mandjes) verleiden je
Wellicht is het je al opgevallen dat winkelwagens of -mandjes in de loop der tijd groter zijn geworden. Hoe groter ze zijn, hoe minder vol ze lijken met enkele boodschappen. Onbewust kan dit leiden tot meer artikelen in je mandje of wagen en daar is je supermarkt erg blij mee…
7. Jouw hele weg is stiekem al uitgestippeld…
De bloemen staan voor want zo kom je lekker binnen. En het snoep bij de kassa. Is dat niet vreemd? Dat het in alle supermarkten zo is ingedeeld? Nadat je groente (aan het begin van de supermarkt) hebt gekocht voel je je ineens een stuk gezonder en dan kan ook die zak chips of dat ongezonde gerecht er wel bij. Ook is dat lekkermakertje bij de kassa wel heel aantrekkelijk als je toch staat te wachten in de rij (zeker met je kids). Kijk daarom goed om je heen en denk eerst rustig na.
8. Zelfs over het rek is nagedacht!
Dacht je dat de indeling alles was, waar marketing mensen over hebben nagedacht, dan heb je het mis. Ook over het rek zelf is goed nagedacht. Wist je dat koopjes, de eigen merk producten en afgeprijsde artikelen bijna nooit op ooghoogte staan? Dit omdat ze toch het liefst hebben dat je het duurdere spul afneemt, die ’toevallig’ altijd daar staan. En als je een keer haast hebt, wanneer niet eigenlijk, dan ga je voor het gemak voor het dure A-spul…
9. En toen was er licht
Van begin tot eind, hangt er een goede sfeer. Tot aan sfeerlampen aan toe. Zonlicht wordt met felle lampen nagebootst zodat het fruit er fris en fruitig uitziet. Is het je wel eens opgevallen, dat dimlicht? Dat geeft weer een luxe uitstraling en voor luxe wil je best meer betalen. Slim bedacht, of niet? Doe lekker een zonnebril op en je kunt alles weerstaan wat niet op je lijstje stond. Laat ze maar komen met dat licht!
10. “Oh, wat ruikt het lekker”
Ze zeggen dat je nooit hongerig boodschappen moet doen omdat je dan meer snacks meeneemt. Nou, dat is niet wat de eigenaar van de supermarkt wil. Die verspreid een lekker luchtje, zoals vers brood, en net een cartoon figuur zweef je richting de buurtsuper en trek je zo die schappen leeg, bij de kassa heb je al een halve bak aardbeien naar binnen gewerkt want die waren toch 2 voor 1. Dan heb je nog 1 over voor thuis, best schappelijk. Nee… dat doe je dan helemaal verkeerd! Gooi je maag thuis vol, buik even uit en ga dan shoppen. Zo bespaar je echt centjes!
Ken jij nog supermarkt geheimen?
Je kunt er van alles tegen proberen te doen, ergens weten wij bovenstaande al lang. Maar, geef de strijd op, gooi de handdoek in de ring en shop till you drop. We gaan er niet tegen kunnen vechten, want het is immers in alle supermarkten zo. En je bent even koning, ook leuk toch.
Of heb jij misschien tips die nóg beter zijn? Hoe weersta jij de kracht van deze supermarkt geheimen? Laat het ons weten in een reactie.
Lees ook: 7 verrassende H&M geheimen, die bijna niemand wist
Blijf fris en fruitig… en volg ons!
Met heel veel plezier stellen we dagelijks onze verfrissende, handige, vermakende en positieve artikelen op. Vanzelfsprekend vinden we het dan ook erg leuk als je ons volgt! Dat kan gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:
Hallo,
Eventjes een reactie op punt 2. “2. Daarom wordt er bij de kassa gewogen”
Ik zou mensen willen waarschuwen over de weegschalen. Wanneer je zelf fruit of groente weegt, check dan eens de prijs. MEERDERE malen is bij mij voorgekomen in de AH en van Gimsel dat de prijs ineens hoger is bij de kassa dan wat ik zelf heb gewogen. Reken maar uit wanneer dit heel de dag elke dag gebeurt; DAAR is o.a. de winst van de supermarkt. 10ct hier 12 cent daar. Dit heb ik ook meegemaakt met de rekening van ENECO, alles zelf uitgerekend en nagerekend; ook al komt het op centen; bij hoeveel miljoen mensen doen zij dit? Bovendien heet dat OOK stelen, want wanneer klanten dat gaan doen??? Een ander trucje bij Dirk van den Broek is de actiekaartjes laten hangen, zodat mensen die produkten naar de kassa slepen en dan wordt de volle pond afgerekend; hoeveel mensen daar niet op letten OF zeggen “Oké, is goed!”, terwijl zij eigenlijk een aanbieding wilden. Geld wordt gewoon op slinkse wijze uit je portemonee getroggeld. Een verkapte vorm van stelen! En dan mag je nu ook zelf gaan werken bij die zelfscan rotzooi!