H&M (oftewel Hennes & Mauritz), bijna iedereen is er al eens binnen geweest. Toch heeft deze Zweedse winkelketen nog steeds geheimen die niet veel mensen weten…
H&M, wie kent het niet?!
Noem eens een winkelketen die iedereen kent of waar iedereen wel eens geweest is en je komt al snel uit bij de H&M. Naast IKEA, de grote trots van Zweden!
Waarschijnlijk weten de meeste mensen ook wel dat deze letters staan voor ‘Hennes & Mauritz‘, de volledige naam van de Zweedse modeketen. Voor zover, niets nieuws onder de zon. Toch heeft de bekende H&M nog redelijk wat geheimen, die waarschijnlijk niet iedereen weet…
De geheimen van H&M
Hieronder bespreken we 7 geheimen van de H&M. Welke weet jij al en welke weetjes zijn compleet nieuw voor jou? Laat het weten in de comments onderin!
1. H&M niet de oprichters
Waarschijnlijk denkt iedereen dat Hennes & Mauritz de namen van de oprichters zijn. Niets is minder waar.
De eerste H&M werd namelijk in 1947 opgericht door Erling Persson (geen ‘Hennes’ of ‘Mauritz’ dus) te Zweden. Zij noemde haar winkel (toentertijd alleen voor vrouwenkleding) ‘Hennes’. Hoe toepasselijk, want dit betekende in het Zweeds: ‘(voor) haar’.
Pas 21 jaar later zou er een naamsverandering optreden. Erling Persson nam namelijk een winkel voor herenkleding over, Widforss genaamd. Deze werd gerund door ene Mauritz Widforss. Na de overname volgde een rebranding naar Hennes & Mauritz en verkocht de winkel dames- en herenkleding!
2. De nieuwste spullen?
Ben je op zoek naar de nieuwste zaken en ben je bang dat deze al weg zijn? Ga dan (over het algemeen) op een maandag of donderdag naar de winkel.
Op deze dagen, krijgen de winkels namelijk hun nieuwe ladingen van producten geleverd. Hetzelfde geldt overigens ook voor hun online shop: dus donderdagochtend shopping time!
3. Vrouwen zijn de baas
In tegenstelling tot veel grote bedrijven, is een dame de baas bij H&M. Namelijk CEO Helena Helmersson, een Zweedse zakenvrouw. Sowieso bestaat de directie uit relatief veel vrouwen. Go H&M!
4. Tweede grootste modeketen
Dat H&M groot is, zal je waarschijnlijk niet verbazen. Waarschijnlijk heb je zelf in Nederland (en wellicht op reis) al meerdere vestigingen van binnen gezien. Dat is op zich goed mogelijk, want ze hebben er maar liefst meer dan 4600 winkels in 75 landen.
Maar wist jij ook, dat de H&M-groep de nummer 2 is op het gebied fashion retailer?
Met een omzet van meer dan €20 miljard worden er wereldwijd redelijk wat H&M-hangertjes over de toonbank geschoven. Als algemene modewinkel is alleen het moederbedrijf van ZARA groter.
5. Kleren doneren = korting
Moe van je oude kleren of zijn ze simpelweg kapot? Je kan ze inleveren bij H&M. Het maakt niet uit wat voor kledingstuk het is of welk merk. Voor iedere zak textiel krijg je een kortingsbon!
H&M brengt de stoffen naar de dichtstbijzijnde recyclingfaciliteit, waar ze met de hand worden gesorteerd.
6. Snelheid…
Vele retailers doen er lang over om nieuwe producten in de winkel te krijgen. Sommige winkels doen over het hele proces, dus ontwerpen, produceren en uiteindelijk verkopen, tot een half jaar.
Bij H&M gaat dat iets sneller; een nieuwe product kan vanaf twee weken tot een maand in de shop liggen, wat verklaart waarom er altijd zoveel nieuwe items te vinden zijn!
7. Nieuwe winkel? Dansje!
Iedere keer als H&M een nieuwe vestiging opent, kun je iets leuks verwachten. Het modehuis heeft namelijk een traditie dat werknemers van een nieuwe vestiging deze feestelijk openen. Dit dan in de vorm van een flashmob en/of ingestudeerde dans tegenover de pers.
Als dat geen leuk welkom is!
Ook zo fan van H&M?
Ben jij een trouwe bezoeker bij de H&M winkel? Laat ons weten in een reactie onderin wat jij zo geweldig vindt aan deze winkel!
Lees ook:
- 5 geheimen van de Action die je nog niet kende
- 12 gedragingen die op een online shopverslaving kunnen wijzen
- 19 shopping fails: het leed dat online shoppen heet
- De 6 fashion trends van het najaar: modieus de herfst door
Blijf fris en fruitig… en volg ons!
Met heel veel plezier stellen we dagelijks onze verfrissende, handige, vermakende en positieve artikelen op. Vanzelfsprekend vinden we het dan ook erg leuk als je ons volgt! Dat kan gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:
Hoe zijn dit geheimen…
OK, ik heb ook een geheim. Als je op het kruisje klikt, sluit de pagina.