Dus jij probeert erachter te komen hoe je viral kunt gaan op TikTok? We kunnen niet zeggen dat we het je kwalijk nemen! Het is het sociale mediaplatform waar iedereen geen genoeg van kan krijgen. Wij beantwoorden die ene vraag: hoe ga je viral op TikTok?
TikTok: het nieuwe videoplatform
TikTok is in enkel een paar jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest populaire sociale-mediaplatforms als bron van virale video-inhoud en internettrends. Het overtrof zelfs YouTube in termen van maandelijkse tijd die op het platform werd doorgebracht in 2021.
Hierbij brachten gebruikers gemiddeld 24,5 uur per maand op het platform door. Dit is grotendeels te wijten aan het verslavende karakter van het platform, dat gebruikers aanmoedigt om inhoud te blijven kijken aangezien ze zo’n slim ontwerp van het algoritme hebben.
Via: Canva ASHoe werkt het TikTok algoritme?
Het TikTok-algoritme is een gecompliceerd systeem dat gebruikers inhoud biedt op basis van wat het denkt dat voor hen van groot belang is. Net als bij YouTube en Facebook kun je denken.
“Het systeem beveelt inhoud aan door video’s te rangschikken op basis van een combinatie van factoren”, aldus TikTok, “te beginnen met de interesses die je uitdrukt als nieuwe gebruiker en aanpassen aan dingen waarvan je aangeeft dat je er niet in geïnteresseerd bent.” Gebruikers krijgen video’s te zien door het TikTok-algoritme op basis van verschillende factoren, waaronder:
- Likes, reacties, shares, aanvullingen en re-watches op YouTube-video’s: hoe meer views en engagementen een TikTok-video ontvangt, hoe groter de kans dat deze met een breder publiek wordt gedeeld.
- Onderwerp: Omdat TikTok uitblinkt in het categoriseren van inhoud op basis van gebruikersvoorkeuren, is het belangrijk een sprekend onderwerp te bedenken wanneer je snel op TikTok viral wilt gaan.
- Apparaatinstellingen: het algoritme detecteert de apparaatinstellingen van een gebruiker, zoals de plaatsingslocatie en taal, die meestal ook worden gebruikt om lokale inhoud te delen.
- Goede sound: wanneer een video een populair geluid of nummer bevat, is de kans groter dat deze door een groter publiek wordt gezien.
- Hashtags en trefwoorden: het gebruik van hashtags en trefwoorden in je bijschriften vertelt het algoritme waar de video over gaat en maakt deze makkelijker vindbaar.
- Gebruikersactiviteit en ‘niet geïnteresseerd’-feedback: het TikTok-algoritme probeert voortdurend video’s met een hoge interesse aan alle gebruikers te tonen, en doet dit door eerdere activiteiten te analyseren.
Via: Canva (AS)Op TikTok viral gaan
Technisch gezien kan iedereen viral gaan op TikTok, omdat het algoritme van de app prioriteit geeft aan de beste inhoud boven de beste of langst bestaande makers. Als gevolg hiervan kan een snelle en eenvoudig verkoopbare dans trend die je ter plekke bedenkt, wellicht zelfs gepost via het account van een vriend, viral gaan. Je zou ook op TikTok viral kunnen gaan met een heel specifiek niche-onderwerp waarvan je eerder dacht dat het geen kans zou maken om de aandacht te trekken.
Het belangrijkste om te onthouden is dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om miljoenen views te krijgen. Het is veel waarschijnlijker dat ‘viral’ op TikTok voor jou een paar duizend views van een relevant en gelijkgestemd publiek betekent. Toch is dit een belangrijke prestatie. Miljoenen mensen genieten van gekke kattenvideo’s, maar veel minder mensen zijn geboeid door de boeken van jouw favo auteur. Toch heb je een dikke hit gescoord!
TikTok virals: enkele voorbeelden
Dat TikTok populair is, moge nu wel duidelijk zijn, maar wat is de top 3 video’s die hard viral op TikTok gaan?
1. De onbetwiste King of mind-blowing TikToks is terug met een nieuwe video. Met 2,2 *MILJARD* views heeft Zach momenteel het record van meest bekeken TikTok-video aller tijden. We zullen de inhoud van de video niet verklappen; in plaats daarvan laten we je de magie zelf ontdekken…