Een ijsbad nemen: waar is het goed voor? (+ 4 tips)

Je kunt er niet meer omheen, bekende Nederlanders verspreiden het massaal over social media en ook ‘Ice man’ zal je niet onbekend zijn. Een ijsbad nemen is HOT! Of tja, heel erg koud dus eigenlijk en heeft de afgelopen jaren flink terrein gewonnen.

Maar waarom zou je in hemelsnaam in een ijskoud bad gaan zitten, dat is toch helemaal niet lekker? We duiken er dit artikel nog iets verder in!

ijs
Via: unsplash.com | Scott Rodgerson, CC

Waar komt het ijsbad vandaan?

Velen van ons hebben na een bezoekje aan de sauna een koude plens water over zich heen laten gooien of een frisse douche genomen om wakker te worden in de ochtend. We weten dat het goed voor ons is, net als het hebben van een gecontroleerde ademhaling en meditatie.

Alle ingrediënten waarmee Wim Hof belooft het immuunsysteem te versterken en de verbinding tussen lichaam en geest te herstellen. Dit zou mogelijk zijn door middel van blootstelling aan (extreme) kou, zoals een ijsbad.

meditatie
Via: unsplash.com | Conscious Design, CC

Voor wie is het geschikt?

Voor wie houdt van warmte en douchen, en vooral de combinatie ervan, zal niet zo snel vrijwillig onder een koude douche gaan staan. Althans, niet als het nergens goed voor zou zijn. Maar wat nou als het bij topsporters kan leiden tot betere conditionele prestaties en zelfs gewichtsverlies bij mensen met overgewicht? Hierover later meer.

Overigens nemen Madonna, Lady Gaga, Justin Bieber en Twitter-baas Jack Dorsey regelmatig ijsbaden. Madonna drinkt na haar ijsbad ook een glaasje ochtendurine, maar dat is een verhaal voor een ander moment.

Hoe koud is een ijsbad?

Bij het nemen van een ijsbad is het belangrijk dat het de juiste temperatuur heeft. Te warm of te koud zou het gewenste effect verminderen. Als het water te koud is kan je lichaam namelijk in shock raken, dat is natuurlijk niet goed voor je gezondheid. De ideale temperatuur voor het ijsbad ligt tussen de 4 en 6 graden.

thermometer
Via: unsplash.com | Arthur Solarz, CC

Waar is een ijsbad goed voor?

Je hoeft er maar naar te vragen en er wordt van alles beweerd over het nemen van ijsbaden. Maar hoe filter je de onzin eruit en wat is er waar over deze hype? Hieronder een aantal voordelen van het nemen van een ijsbad.

Sterker immuunsysteem
Zoals eerder genoemd zou een ijsbad of een koude douche je immuunsysteem versterken, waardoor je dus minder snel en minder vaak ziek wordt.
Sneller herstel
Dit is met name voor sporters van toepassing. Onderdompelen in warm water en vervolgens in koud water zou het herstel verbeteren en vermoeidheid verminderen.
Verhoogde alertheid
Een koude plens water in nek in de ochtend en je staan meteen aan! Onderzoek wijst uit dat een ijsbad of koude douche ervoor zorgt dat je bloeddruk en hartslag verhogen en je sneller ademhaalt. Oftewel; een verhoogde alertheid.
Hallo gelukshormonen
Wanneer je je openstelt voor kou, stap je uit je comfortzone. Je zult merken dat het begin pittig is, maar je uiteindelijk de voordelen ervaart. Na de ‘confrontatie’ met de kou komen gelukshormonen vrij en voel je je heerlijk.
Pijnbestrijding
We weten dat een zak ijs op een pijnlijk lichaamsdeel leggen helpt tegen de zwelling. Een zak ijs op een pijnlijk lichaamsdeel leggen, is niets nieuws. Maar wist je ook dat de snelheid wordt vertraagd waarmee zenuwen pijnsignalen naar de hersenen sturen? Op deze manier kan een ijsbad of koude douche als pijnverlichting werken.
Minder droge huid
Heb je last van een droge huid? Dan kan het zijn dat je (te) warm doucht. Door koud te douchen droogt je huid minder snel uit. Een warme doucht zorgt ervoor dat je de vetcellen van je lichaam wast, deze zorgen er juist voor dat je huid zacht en vettig aanvoelt. Een koude douche scheelt je dus ook weer smeren met lotions.

De Wim Hof Methode (Iceman)

Twee uur lang in een bad gevuld met ijsblokken zitten, in zijn korte broek de Mount Everest beklimmen of onder ijs door zwemmen: Wim Hof, oftewel Iceman deinst er niet voor terug. Wim Hof was voor zijn bekendheid door de ‘Wim Hof Methode’ al een wereldberoemde extreme sporter.

ijsbad
Via: youtube.com (capture) | Concentrate Bold

Wat niet veel mensen weten is dat hij 26 internationale records op zijn naam heeft staan, hiervan hebben 21 het Guinness Book of Records bereikt. Allemaal lichamelijke topprestaties onder extreme temperaturen. In de video hieronder meer over de Iceman.

De oorsprong van de Wim Hof Methode

Deze bizarre prestaties lukken volgens hem alleen maar dankzij de speciaal ontwikkelde en wereldberoemde ademhalingstechniek: de Wim Hof Methode. De Wim Hof Methode is inmiddels een wetenschappelijk erkende ademhalingstechniek, geïnspireerd door de meditatie van monniken uit Tibet.

De zogenaamde ‘Tumo meditatie’ zou ervoor zorgen dat de lichaamstemperatuur wordt verhoogd met behulp van bepaalde ademhalingstechnieken. Hierdoor worden slechte gevoelens en gedachten ‘verbrand’.

De wetenschap achter de ademhalingstechniek

Wim Hof heeft traditionele ademhalingstechnieken weten te combineren met kleine bewegingen en training in de kou. Zijn doel hierbij is om men zich gezonder, meer comfortabel en krachtiger te voelen in het eigen lichaam.

De Wim Hof Methode beïnvloed namelijk je autonome zenuwstelsel, welke verantwoordelijk is voor de instinctieve aansturing van het vitale fysieke verloop. Je ademhaling activeert hierbij het sympathische zenuwstelsel, deze stelt je in staat om te presteren.

Een ijsbad nemen: 4 tips

We weten inmiddels waar het nemen van een ijsbad goed voor is, waar het vandaan komt en welke processen het voorbrengt in je lichaam. Dan is het nu tijd om je klaar te maken voor jouw (eerste) ijsbad, dit vergt namelijk de nodige voorbereiding.

1. Bereid je lichamelijk voor op een ijsbad

Zorg ervoor dat je lichaam warm is voordat je in een ijsbad stap, dit klinkt misschien gek, maar wanneer je warm bent kun je een ijsbad veel beter aan. Het kan dus geen kwaad om wat korte sportoefeningen te doen voordat je in het bad stapt.

Daarnaast is je ademhaling erg belangrijk, door middel van gecontroleerde hyperventilatie door ademhalingstechnieken voeg je meer zuurstof toe aan je bloed.

just breathe
Via: unsplash.com | Max van den Oetelaar, CC

Ademhalingstechnieken

Voordat je jezelf onderdompelt in het ijsbad is het dus heel belangrijk om je ademhaling onder controle te hebben. Volg hiervoor de onderstaande stappen en gun jezelf de tijd.

Ga (het liefst met een lege maag) op een rustige plek liggen en ontspan.
Adem bewust diep in en uit door je mond. Begin met de ademhaling in je buik en adem uit door je borstkas en weer uit in omgekeerde richting.
Herhaal bovenstaande techniek zo’n 30 keer op hoog tempo. Na de dertigste inademing houd je zo lang als je kunt je adem vast.
Adem vervolgens rustig weer in, adem één keer diep uit waarna je je adem na een diepe ademhaling weer vasthoud.
Voel je je goed? Oefen in dit geval nog drie van deze rondes. Je zult ervaren dat de pauze tussen elke ronde wat langer zal worden.
Heb je deze ademhaling onder controle? Stap dan op het moment van de retentie in het ijsbad en focus op de ademhaling wanneer je in het ijsbad zit.

Het kan zijn dat je door de ademhalingstechniek wat licht wordt in je hoofd. Langzame bewegingen of yoga-oefeningen zijn belangrijk in dit geval.

Topless man in de sportschool
Via: unsplash.com | Logan Weaver, CC

2. In het ijsbad na sporten

Een ijsbad na het sporten is een goed idee. Zorg er wel voor dat je het ijsbad neemt binnen een half uur na het sporten om het sneller spierherstel te stimuleren. Het nemen van een ijsbad helpt namelijk alleen als hij direct na het sporten wordt genomen.

Het is overigens niet aan te raden voor het sporten een ijsbad te nemen, je spieren zullen er stijf van worden.

3. Zelf doen: hoe maak je een ijsbad?

Er zijn verschillende ijsbaden te verkrijgen die speciaal zijn ontwikkeld voor het nemen van een ijsbad. Over het algemeen is het ook prima om je eigen badkuip, een opblaasbaar zwembadje of andere grote bak te gebruiken voor het ijsbad.

Voor een ijsbad van ongeveer 200 liter heb je rond de 40 tot 60 kg ijsblokjes nodig. Het water zal ongeveer terug koelen naar 3 a 4 graden. Dit zijn de stappen voor het maken van ijsbad:

Vul het bad voor de helft met koud water.
Voeg steeds een lading ijs toe om de temperatuur te laten zakken.
Blijf ijs toevoegen tot het ijsbad de gewenste temperatuur heeft.
Het is aan te raden, zeker in het begin, om niet langer dan 10 a 15 minuten in het bad te blijven zitten.
ijsbad tussen de bergen
Via: unsplash.com | Tobias Oetiker, CC

4. In het ijsbad: hoe lang?

Eigenlijk is de tijd, die je in een ijsbad zit, niet belangrijk. Het moet gewoon goed voelen voor je en je moet er energie van krijgen (niet door verliezen). In het begin zal het met 30 seconden dus wat korter zijn en later kun je dit wellicht oprekken tot 5 minuten. Langer hoeft niet…

Wat belangrijker is, is de regelmaat waarmee je erin zit. Sterker nog, je kan beter enkele keren na elkaar in een ijsbad, dan te lang erin blijven zitten.

Jouw ijsbad ervaringen?

Ben jij helemaal klaar om een ijsbad te nemen? Of heb je al eens een ijsbad genomen en wil jij jouw ervaring met ons delen? Laat dan een bericht achter in de comments onder dit artikel!

Lees ook:

Blijf fris en fruitig… en volg ons!

Met heel veel plezier stellen we dagelijks onze verfrissende, handige, vermakende en positieve artikelen op. Vanzelfsprekend vinden we het dan ook erg leuk als je ons volgt! Dat kan gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Verder lezen

Plaats een reactie

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer