Slapen moe bed gapen
Via: depositphotos.com | lightwavemedia

Dé methode om binnen 2 minuten in slaap te vallen

Daar lig ik weer in bed ‘s avonds, naar het plafond te kijken. Het duurt vaak vrij lang voordat ik in slaap val, er gaat vanalles door mijn hoofd. Ik weet dat ik niet de enige ben, maar het zou fijn als dat anders was. Dat zou met een bepaalde methode moeten kunnen, waardoor je binnen 2 minuten in slaap valt. Ik was sceptisch, maar ging aan de slag.

Binnen 2 minuten in slaap vallen, yeah right!

De methode zou gebruikt worden door het Amerikaanse leger, maar heb helaas niet kunnen nagaan of dit daadwerkelijk klopte. De laatste jaren heb ik al vaker iets geprobeerd, van ‘in-slaap-val’-apps tot andere oefeningen, maar er was niets waar ik baat bij had (of lang genoeg volhield om er baat bij te hebben). Toch heb ik besloten om deze methode te proberen.

Klik hier om alle content te tonen door cookies te accepteren

Zoals aangegeven: de oorsprong heb ik niet kunnen achterhalen, maar het is niet schadelijk en redelijk eenvoudig, dus genoeg reden voor mij om het te proberen.

Slapen bed moe
Via: pixabay.com | ramicm, CC

Hoe werkt het?

De methode is eigenlijk relatief eenvoudig, waar je twee stappen moet doorlopen. Meer niet.

De eerste is om je hoofd leeg te maken, hetgeen natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan. HOE DAN?! Hier heb ik dus over gelezen en ze geven als advies: probeer eerst de spieren in je gezicht te ontspannen, inclusief je tong, kaak en de spieren rondom je ogen. Laat je schouders zo hangen, relax je boven en onderarm aan één kant en vervolgens de andere kant. Adem normaal en relax je borstkast en als laatste: ontspan je benen en voeten. Dit was nog even wennen, maar na een paar dagen oefenen had ik dit redelijk onder de knie. Dit moet ongeveer 1-2 minuten duren overigens.

Klik hier om alle content te tonen door cookies te accepteren

De tweede stap is het daadwerkelijk uitoefenen van deze methode. Je dient aan één van onderstaande zaken te denken:

  1. Stel jezelf voor, liggend in een kano op een kalm meer met helderblauwe lucht boven je
  2. Nestel jezelf in een zwart fluwelen hangmat in een diepzwarte ruimte
  3. Herhaal: ‘denk niet, denk niet, denk niet, denk niet’ 10 seconden

Ik koos voor de laatste, dit leek me het eenvoudigste… Hoe dat ging? Lees snel verder…

Beddengoed bed slapen
Via: unsplash.com | Krista Mangulsone, CC
Klik hier om alle content te tonen door cookies te accepteren

Viel ik echt binnen 2 minuten in slaap?

De eerste keer faalde ik flink, ik dwaalde continu af met mijn gedachten, zonder dat er ook maar iets gebeurde. De tweede dag heb ik voor mezelf een extra regel toegevoegd: ik legde mijn smartphone iets eerder weg en ben overgestapt naar de eerste mogelijkheid met de kano.

Ook hier had ik niet echt succes, toch heb ik besloten het vol te houden. Na een paar weken begon ik verschil te merken, ik viel veel sneller in slaap. Het is wel een kleine gewenning, maar je merkt dat het ontspannen in stap 1 en daarna het uitvoeren van stap 2 veel makkelijk gaat. Ik slaap nog niet binnen een 2 minuten, maar inmiddels ligt ik binnen een minuut 10 wel te slapen, waar dit voorheen vaak meer dan een uur was.

Zelf ben ik altijd sceptisch over dit soort ‘methodes’, maar deze blijf ik voorlopig gebruiken. Er wordt zelfs geclaimd dat het voor 96% van de mensen moet werken… Tsja, daar heb ik nog geen bewijs voor gezien. Ga jij het proberen?

Lees ook:

Bron methode: Joe


Leuk of handig? Volg ons!

Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Geen zorgen, we spammen niet! Lees onze privacyverklaring.