Afvallen kilos kilocalorieen
Via: pixabay.com | PublicDomainPictures, CC

Hoe raak je een teveel aan kilo’s kwijt? Tips die je helpen afvallen

Een kilo erbij gaat sneller dan een kilo eraf. Wil je die kilo weer kwijt dan moet je je langdurig in het zweet werken. Of kan dat afvallen ook anders? Wij weten het.

Afvallen: moeilijker dan je denkt!

De meesten van ons kennen het wel, dat moment dat je op de weegschaal gaat staan en ziet dat hij weer een kilootje meer aangeeft dan de vorige keer dat je jezelf gewogen hebt. Meestal weet je ook wel waardoor het komt dat die kilo er aan is blijven hangen; je had net dat ene biertje niet meer moeten nemen, je slechte ochtendgewoontes of dat toastje met die overheerlijke Rochefort. Goed eraan is eraan, maar hoe gaat die kilo er nu weer af? Voordat we je daar een aantal mogelijkheden voor geven, krijg je eerst een – heel klein – lesje in kilocalorieën.

Weegschaal afvallen wegen
Via: pxhere.com

Kilocalorieën

Gemiddeld heeft een volwassene tussen de 2000 (vrouwen) en 2500 (mannen) kilocalorieën (Kcal) per dag nodig om normaal te kunnen leven. Dit hangt een beetje af van je gewicht en je lengte en natuurlijk ook of je je erg inspant gedurende de dag of niet. Over het algemeen blijven mensen die zich aan deze hoeveelheid Kcal houden, prima op gewicht. Wil je nu gewicht verliezen, dan moet je dus minder calorieën binnenkrijgen dan dat je verbrandt. Voor een kilo welgeteld 7000! Kort door de bocht betekent dat dat als je 500 Kcal per dag minder eet dan je verbrandt, je na veertien dagen die kilo eindelijk kwijt bent. Denk daar nog maar eens aan als je een hapje extra in je mond steekt.

En nu de verbranding ervan

Natuurlijk kunnen we meer doen dan alleen minder kilocalorieën tot ons nemen. Iedereen weet dat een stevige work-out met flink wat crunches, lunches en jumping jacks zeker bijdraagt aan onze calorieverbranding, maar zijn er nog andere manieren die wellicht leuker zijn?

Vet verbranden onder de lakens

Als je aan een leukere manier van energieverbranding denkt, is de gedachte aan een stevige vrijpartij niet ver weg. Helaas valt het aantal verbrande calorieën na afloop wel een beetje tegen, een beetje erg tegen zelfs. Als je het paringsritueel al een uur vol kunt houden, wat met recht een topprestatie mag worden genoemd, dan heb je met een beetje geluk zo’n 210 Kcal weggesekst. Als je nu dat vrijen combineert met tongzoenen, stijgt de hoeveelheid verbrande calorieën wel aanzienlijk. Een uurtje zoenen heeft 200 verbrande Kcal als uitkomst.

zoenen
Via: pixabay.com | OmarMedinaFilms, CC

Wandelen of Nordic Walking?

Ook wandelen biedt niet direct het resultaat waar we op zitten te wachten. Want met een tempo van drie tot vier kilometer per uur haal je een gemiddelde van 150 Kcal. Heb je nu Nordic Walking stokken, zet er dan flink de pas in, want dat scheelt een slok op een borrel. 500 Kcal loop je hiermee weg in een uur, dat betekent slechts 14 uurtjes lopen voor (omgerekend) een kilo minder vet.

Nordic-walking wandelen afvallen
Via: pixabay.com | 5598375, CC

Slapend afvallen?

Van slapen moet je het jammer genoeg niet echt hebben, alhoewel je met nietsdoen toch 60 Kcal per uur verbruikt. Evenmin als zitten, dit zijn er gemiddeld 75 per uur.

De trap

Maar wat moeten we dan wel doen? Toch maar naar de sportschool en hier gemiddeld 550 Kcal weg trainen? Ja dat kan, maar een goed alternatief is de trap.

traplopen afvallen
Via: pixabay.com | ivabalk, CC

Een klein rekensommetje leert dat iemand van 80 kilo 10,4 Kcal verbrandt per minuut traplopen. Je kunt voor jezelf uitrekenen hoeveel jij verbrandt door je gewicht te vermenigvuldigen met 0,13. En wil je nu weten hoeveel calorieën dat elke keer zijn als je een traptrede neemt, dan klok je eenmalig hoeveel treden je loopt in een minuut. Stel dit zijn er 52. Doe dan de volgende som: 10,4 (uiteraard jouw aantal) : 52 = 0,2 Kcal per tree en 2,6 Kcal per trap van 13 treden. Neem je dus overal waar je bent de trap, dan kom je zomaar snel een heel eind.

Leuk of handig? Volg ons!

Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Geen zorgen, we spammen niet! Lees onze privacyverklaring.

Frisse lifestyle en leuke tips?

Meer Kiwify in je mailbox? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief met nòg meer lifestyle, tips en inspiratie!
Inschrijven
Geen zorgen, we spammen niet!

Volg ons sociaal:

Welkom op kiwify.nl! Ook wij gebruiken cookies...

Bedankt voor je bezoek! Voor een leukere ervaring (en werkende site), plaatsen wij cookies en delen (aan de hand van deze cookies) informatie over je gebruik van deze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. We zouden je willen vragen, deze éénmalig te accepteren. Lees verder!

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.