Klagen: goed of slecht? Hoe te stoppen met klagen (6 tips)

Het lijkt voor sommige mensen wel een hobby te zijn: klagen. Ze lopen heel de dag te zeuren over van alles en nog wat. Maar heeft al dat klagen een positief gevolg? Of stop je er best mee? Blijkbaar is het niet altijd slecht, maar dan moet je het wel goed doen!

In dit artikel lees je wat klagen is en waarover mensen vaak mopperen. Kom ook te weten of het iets slecht is en hoe je het best doet. Onze 6 eenvoudige tips helpen je zo stoppen met klagen.

Wat is klagen?

Klagen is voor velen een dagelijkse gewoonte. Mensen klagen om een bepaalde frustratie te uiten. Dat kan gaan om hele kleine dingen, zoals de koelkast die leeg is, of juist een grote gebeurtenis. En dat uiten van een frustratie kan voor velen een opluchting zijn.

is klagen goed of slecht, hoe te stoppen met klagen.jpg
Via: unsplash.com | Afif Kusuma, CC

De betekenis van klagen

Klagen is oorspronkelijk het geluid dat je maakt als je erg verdrietig bent door bijvoorbeeld het verlies van een persoon of wanneer je pijn hebt door bijvoorbeeld je kleinste teen hard tegen de tafel te stoten. Vandaag de dag betekent klagen eerder je misgenoegen of ontevredenheid uiten. Doordat deze vorm van klagen vaak voorkomt gaan we er even dieper op in.

Waar klagen mensen over?

Wat een rotweer vandaag, heb jij nu weer je kamer niet opgeruimd, ik vind ook nooit een plek om te parkeren, de prijzen zijn weer gestegen, het is ook altijd file om dit uur, waarom moet ik weeral de afwas doen, die pasta is niet om op te eten, schat zou jij beter niet eens wat minder geld uitgeven, het is ook altijd hetzelfde liedje, etc. Sommige mensen vinden altijd iets om over te knorren. Hun inspiratie aan onderwerpen lijkt wel eindeloos.

Is klagen goed of slecht?

Het leven is natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn. Mogen we dan echt nooit klagen? Jawel hoor, maar doe het dan goed.

Volgens psycholoog en auteur Robert Biswas Diener zijn er drie verschillende vormen van ‘klagen’. Zo bestaan er chronisch- en ventilerend klagen wat je volgens de psycholoog niet ten goede komt. Verder is er ook nog instrumenteel klagen, wat wel voor een positieve verandering kan zorgen. We geven een overzicht van de drie verschillende soorten ‘klagen’ en vertellen welke goed en slecht zijn.

Chronisch klagen: slecht

De chronische klagers zijn mensen die non-stop jammeren en nooit tevreden zijn. Ze focussen zich op alles wat verkeerd gaat en kunnen maar niet ophouden met piekeren over al hun problemen. Het lijkt wel of ze maar één denkrichting kennen en dat is de negatieve trend.

Voor dingen die positief zouden kunnen zijn, slagen ze er toch in om er een negatieve draai aan te geven en zien ze de kans om te zeuren. In dit geval is het slecht om te klagen! Niet alleen is deze negativiteit nadelig voor zichzelf maar ook voor de mensen in hun omgeving.

klagen piekeren stoppen met klagen
Via: unsplash.com | Julien L, CC

Ventilerend klagen: slecht

Ventilerende klagers hebben dan weer de behoefte om hun emotionele frustraties onder woorden te leggen. Ze zijn ontevreden, boos of teleurgesteld en gaan vervolgens jammeren om de aandacht te trekken van familie of vrienden. Het is zelfs niet nodig om op zoek te gaan naar een oplossing. Ze willen gewoon hun frustraties ventileren bij personen waar ze zich thuis bij voelen en er bevestiging van krijgen. Het spreekt waarschijnlijk voor zich dat ook deze vorm van klagen voor niets goed is.

Instrumenteel klagen: goed

Instrumentele klagers maken een positieve verandering. Je kan het zien als een goede manier van klagen. Ze klagen over bepaalde zaken, komen vervolgens tot een oplossing en zorgen nadien voor verandering. Een instrumentele klager zeurt bijvoorbeeld over zijn wasmachine die het niet meer doet, maar beslist dan ook om een technieker te bellen die de wasmachine komt repareren. Probleem opgelost en gedaan met klagen!

6 tips om te stoppen met klagen

Zouden we niet best wat minder onze ontevredenheid uiten en proberen te praten over wat ons wel tevreden maakt? Hier zijn 6 tips die je helpen stoppen met klagen waardoor je weer lekker positief in het leven zal staan.

1. Verbreek de gewoonte

Probeer je eens bewust te worden van hoe veel je wel niet klaagt en over wat, vaak is het een gewoonte geworden. Om van het geklaag af te komen, is het tijd om die gewoonte te doorbreken.

stoppen met klagen
Via: unsplash.com | Omar Prestwich, CC

2. Aanvaard de realiteit

Heb je een probleem of frustratie? Sta er dan even bij stil en vraag je af of je het probleem op dit moment kan oplossen. Als je de situatie niet kan veranderen, denk je maar beter: het is wat het is. Bedenk vervolgens hoe je de vervelende situatie in de toekomst anders zou kunnen aanpakken zodat het geen probleem vormt. Maar in het hier en nu is het beter om je erbij neer te leggen en gewoon de realiteit te aanvaarden. Zo zie je maar, geen reden meer om te klagen!

3. Verwacht minder

Klaag je over die ene film die onlangs uitkwam waar iedereen het over had maar uiteindelijk een teleurstelling was? Knor je weer over al dat verkeer op de weg terwijl je dacht dat er op zondag geen file zou zijn? Ga je lekker uit eten in een restaurant met 3 sterren, maar mopper je over de soep dat een tikkeltje te zout smaakt? 

Probeer dan gewoon eens wat minder te verwachten. Of beter nog: verwacht het ergste. Vertrek naar je werk met de gedachte dat je twee uur zal stilstaan in de file. Als er uiteindelijk maar een half uurtje druk verkeer is, zal je tevreden zijn en is er geen nood om te zeuren. Zet je Netflix aan en bekijk een nieuwe film met de gedachte dat hij niet spectaculair is. Aan het einde van de film denk je vast ‘Hmm, die was toch niet zo slecht’ en alweer heb je geen reden om te klagen!

4. Wees dankbaar

Klagen doen we over dingen waar we niet blij om zijn of gefrustreerd door geraken. Maar wat als we nu eens wat meer nadenken over de zaken die we wel waarderen? Maak bijvoorbeeld dagelijks een lijstje van 10 dingen waar je dankbaar om bent. Zo zal je snel merken dat je meer geniet van de kleine dingen in het leven en je positiever voelt. Je bent dat mopperen zo vergeten.

5. Verleg je focus

Veel mensen hebben de gewoonte om te focussen op de negatieve zaken in het leven en lopen vervolgens voortdurend te knorren. In plaats van te jammeren over alle dingen rondom jou waar je niet blij van wordt, is het tijd om je focus te verleggen naar de zaken die jou wel tevreden maken.

stoppen met klagen, dankbaar zijn, positief denken
Via: unsplash.com | Nathan Dumlao, CC

6. Neem je klachten onder handen

Klaag alleen als je denkt dat het een positief gevolg heeft, net zoals een instrumentele klager dat doet. Ben je het beu dat je huis een rommel is? Zeur er dan eens heel hard over en maak vervolgens een plan om op te ruimen. Een dag later staat je huis op orde en heb je geen reden meer om te klagen!

Onze ontevredenheid uiten of klagen: we doen het allemaal wel eens. Zolang er een positieve verandering uitkomt kan het geen kwaad. Betrap je jezelf erop dat je moppert uit gewoonte of om bevestiging te krijgen? Dan ben je niet goed bezig. Je gedachten komen in een negatieve cirkel terecht waar je moeilijk uitgeraakt en alleen maar ongelukkiger door wordt. Maar maak je geen zorgen! Met behulp van onze 6 tips in dit artikel wuif je al dat klagen vaarwel.

Klaag jij ook (veel te) vaak?

Betrap jij jezelf erop dat je vaak klaagt? Doe je het uit gewoonte of krijg je er ook effectief zaken mee opgelost? Laat het even weten in een reactie onderin!

Lees ook:

Blijf fris en fruitig… en volg ons!

Met heel veel plezier stellen we dagelijks onze verfrissende, handige, vermakende en positieve artikelen op. Vanzelfsprekend vinden we het dan ook erg leuk als je ons volgt! Dat kan gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Verder lezen

Plaats een reactie

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen – lees meer