After dinner dip tafel na eten
Via: depositphotos.com | william87

Zo verminder je die slaapverwekkende after dinner dip

Je merkt dat je energie nodig hebt en besluit om wat te eten. Zo, jij kan er weer tegenaan. Je was alleen één ding vergeten: hello after dinner dip!

In medische termen noemen ze het verschijnsel postprandiale hoptensie, maar wij houden het liever bij de welbekende after dinner dip. De reden van het ontstaan van dit verschijnsel heeft onder andere te maken met de verandering in je bloedcirculatie. Het gevolg is gapen tot je er slapend bij neervalt! Ongetwijfeld heb je ook al gezien bij je grootouders…

After dinner dip grootouders slapen bank
Via: flickr.com | Phil! Gold, CC

De oorzaak van de after dinner dip

Vooral koolhydraten en suikers zorgen ervoor dat je een slaperig gevoel krijgt na je lunch of avondeten. Er stroomt op dat moment meer bloed naar je dunne darm en de werking van je lichaam verandert. Het bloed dat in de darmen wordt gepompt, zorgt ervoor dat het spijsverteringssysteem wordt gestimuleerd om het eten te verteren. Het gevolg is dat er minder bloed naar de hersenen wordt gepompt, waardoor je een slaperig gevoel krijgt.

Via: giphy.com

Hoe verminder je het verschijnsel?

De oplossing is om meer gezonde maaltijden te eten. Deze maaltijden mogen geen snelle suikers bevatten, omdat je energiepijl dan zal dalen. Sla gewone pasta en toegevoegde suikers dus over. Kies daarvoor in de plaats volkoren pasta en vezels in bijvoorbeeld fruit. Een andere belangrijke eis van de gezonde maaltijden zijn langzame koolhydraten. Dit vind je terug in producten als melk, yoghurt of groenten. De koolhydraten die je juist moet vermijden vind je terug in bijvoorbeeld frisdranken, snoep en zoet beleg.

Bewijs van vrachtwagenchauffeurs

Een klein onderzoek onder vrachtwagenchauffeurs bewijst de positieve werking van gezonde maaltijden. Een aantal chauffeurs aten maaltijden met veel groenten en voedingsmiddelen als zuivel. De tweede groep chauffeurs aten juist maaltijden met veel vlees, frisdrank en fastfood. De conclusie: de eerste groep had veel minder last van een after dinner dip na hun maaltijd. Je weet wat je te doen staat bij de volgende lunch of diner!

.

Volg Kiwify op Facebook


Leuk of handig? Volg ons!

Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Geen zorgen, we spammen niet! Lees onze privacyverklaring.

Frisse lifestyle en leuke tips?

Meer Kiwify in je mailbox? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief met nòg meer lifestyle, tips en inspiratie!
Inschrijven
Geen zorgen, we spammen niet!

Volg ons sociaal:

Welkom op kiwify.nl! Ook wij gebruiken cookies...

Bedankt voor je bezoek! Voor een leukere ervaring (en werkende site), plaatsen wij cookies en delen (aan de hand van deze cookies) informatie over je gebruik van deze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. We zouden je willen vragen, deze éénmalig te accepteren. Lees verder!

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.