Zo verminder je die slaapverwekkende after dinner dip

After dinner dip tafel na eten

Je merkt dat je energie nodig hebt en besluit om wat te eten. Zo, jij kan er weer tegenaan. Je was alleen één ding vergeten: hello after dinner dip!

After dinner dip

In medische termen noemen ze het verschijnsel postprandiale hoptensie, maar wij houden het liever bij de welbekende after dinner dip. De reden van het ontstaan van dit verschijnsel heeft onder andere te maken met de verandering in je bloedcirculatie. Het gevolg is gapen tot je er slapend bij neervalt! Ongetwijfeld heb je ook al gezien bij je grootouders…

After dinner dip grootouders slapen bank
Via: flickr.com | Phil! Gold, CC
Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

De oorzaak van de after dinner dip

Vooral koolhydraten en suikers zorgen ervoor dat je een slaperig gevoel krijgt na je lunch of avondeten. Er stroomt op dat moment meer bloed naar je dunne darm en de werking van je lichaam verandert. Het bloed dat in de darmen wordt gepompt, zorgt ervoor dat het spijsverteringssysteem wordt gestimuleerd om het eten te verteren. Het gevolg is dat er minder bloed naar de hersenen wordt gepompt, waardoor je een slaperig gevoel krijgt.

Via: giphy.com

Hoe verminder je het verschijnsel?

De oplossing is om meer gezonde maaltijden te eten. Deze maaltijden mogen geen snelle suikers bevatten, omdat je energiepijl dan zal dalen. Sla gewone pasta en toegevoegde suikers dus over. Kies daarvoor in de plaats volkoren pasta en vezels in bijvoorbeeld fruit. Een andere belangrijke eis van de gezonde maaltijden zijn langzame koolhydraten. Dit vind je terug in producten als melk, yoghurt of groenten. De koolhydraten die je juist moet vermijden vind je terug in bijvoorbeeld frisdranken, snoep en zoet beleg.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

Bewijs van vrachtwagenchauffeurs

Een klein onderzoek onder vrachtwagenchauffeurs bewijst de positieve werking van gezonde maaltijden. Een aantal chauffeurs aten maaltijden met veel groenten en voedingsmiddelen als zuivel. De tweede groep chauffeurs aten juist maaltijden met veel vlees, frisdrank en fastfood. De conclusie: de eerste groep had veel minder last van een after dinner dip na hun maaltijd. Je weet wat je te doen staat bij de volgende lunch of diner!

.
Klik hier om alle content te tonen door cookies te accepteren

Wat doe jij?

Wat is jouw trucje om die after dinner dip tegen te gaan, of doe je gewoon lekker een dutje wanneer het nodig is? Wij horen het graag via een reactie! Hopelijk heeft dit artikel je alvast wat inspiratie gegeven ;-).

Lees ook:


Leuk of handig? Volg ons!

Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Geen zorgen, we spammen niet! Lees onze privacyverklaring.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      Kiwify
      Logo