Via: depositphotos.com | envivo

7 bewijzen dat jij last heb van FOBO (Fear of Better Options)

Twijfel jij soms urenlang bij de kleinste beslissing? Heb je achteraf een knagend gevoel dat je de ‘foute beslissing’ nam? De kans is groot dat jij last hebt van FOBO! Fear of Better Options is een waar fenomeen.

FOBO, wat is dat?

Iedereen weet ondertussen wat FOMO betekent. Fear of Missing Out, oftewel de angst om iets leuk te missen. Dit gevoel bestaat al lang, maar sociale media speelde er handig op in. Plots lijkt het alsof iedereen op een chique feestje is, een exotische reis maakt of elke avond op restaurant eet. Maar wat is FOBO? Het jongere zusje is nog niet zo algemeen bekend, maar er zijn wél ontzettend veel mensen die er eigenlijk last van hebben.

Via: pexels.com | Moose Photos, CC

FOBO betekent Fear of Better Options. Dit letterwoord werd bedacht door de Amerikaanse schrijver en econoom Patrick McGinnis (die ons ook opzadelde met FOMO). Hij verklaart FOBO door onze huidige consumptiemaatschappij waarin alles kan en alles mogelijk is. Sneakers nodig? Dan ben je al snel een hele namiddag kwijt met opzoeken welke je precies wilt. Dat is wat hij de noemt de paradox van de keuze. Net de hoeveelheid aan opties legt ons lam. Te veel keuzes geeft ons stress, want we willen de beste optie kiezen zodat we achteraf zeker geen spijt hebben. Maar er zijn te veel mogelijkheden vandaag; je kan niet alles uitvoerig onderzoeken vooraleer je een keuze maakt. Dit zorgt ervoor dat twijfelaars het moeilijk hebben. Het begint al ‘s morgens bij het bestellen van een koffie: zwart, melk, sojamelk, amandelmelk, havermelk, suiker, rietsuiker, stevia, groot, medium, klein, cappuccino, latte macchiato, espresso,…

Ben jij een eeuwige twijfelaar? Dan is de kans groot dat het volgende lijstje met bewijzen jou doet beseffen dat je aan FOBO lijdt…

Via giphy.com

7 bewijzen dat jij aan FOBO lijdt

1. Op restaurant twijfel je héél lang…

Een uitgebreide menukaart is een hel voor de eeuwige twijfelaar. Al die opties die nauwkeurig gewikt en gewogen moeten worden, en dan heb je de suggesties nog niet bekeken! Duurt het voor jou eeuwen om zo een simpele beslissing als je avondmaal te nemen? En heb je wanneer je het bord van je vriend(in) ziet soms het gevoel dat je de foute keuze nam? Eén woord: FOBO!

Via: pxfuel.com, CC

2. Netflix? Wacht, geef me even twee uur…

Een film kijken op Netflix vraagt heel wat voorbereiding. Je moet goed alle opties bekijken, trailers nagaan, enzovoort. Dit maakt het eigenlijk niet meer leuk. Je bent bijna even lang bezig met zoeken naar de film als het kijken ernaar. Want ja, je wilt geen twee uur kijken naar iets dat achteraf toch niet de moeite bleek te zijn…

Via: pixabay.com | mohamed_hassan, CC

3. Je swipet maar spreekt nooit af

Ook op Tinder krijgen we veel mogelijkheden voorgeschoteld. Je kan bijna letterlijk van een menukaart kiezen welke potentiële partner je leuk vindt. Hierdoor twijfel je misschien al eens: spreek ik met deze match af? Ga ik nog een keer afspreken of geef ik een andere persoon de kans? Of je gaat net met niemand afspreken omdat er té veel opties zijn.

Via: pixabay.com | Jan Vasek, CC

4. Wat zal ik aandoen?

De eeuwige twijfeling: wat ga je aandoen vandaag? Deze keuze moet je dagelijks maken en mag dus niet veel tijd van je in beslag nemen. Toch zijn er heel wat mensen die ook voor deze eenvoudige beslissing veel tijd nodig hebben. Als jij zo iemand bent, dan heb je wellicht last van FOBO.

Via: publicdomainpictures.net, PD

5. De supermarkt is een marteling

Naar de supermarkt gaan betekent tegenwoordig keuzes maken. Wil je iets simpel zoals bloem kopen, dan zie je ook opeens alle opties: vloeiende bloem, zelfrijzende bloem, tarwebloem, patent bloem enzovoort. Wat doe jij in dit geval: de knoop doorhakken en simpelweg een random keuze maken (datgene wat je denkt dat het beste is), of sta je dan een hele tijd voor het rek te twijfelen, de verschillende pakken te bestuderen, eventueel zelfs even snel op Google kijken? Als jij dat tweede doet, dan heb je echt last van FOBO.

Supermarkt-schappen-winkel-geheimen
Via: maxpixel.net, CC

6. Je bevestigt afspraken niet meteen

Op vrijdagavond staat er een drink met je collega’s in de agenda, maar dan krijg je opeens een uitnodiging voor een feestje… Oeh, dat is moeilijk, je wilt namelijk de leukste en beste keuze maken. Een typische karaktertrek van iemand met FOBO is: afspraken niet meteen bevestigen. Zo heb je de mogelijkheid te zeggen dat je toch niet kan als er zich iets beters voordoet.

Via giphy.com

7. En vooral: spijt achteraf

Bij al deze bovenstaande bewijzen hoort deze: na het maken van een keuze blijft er soms een knagend gevoel achter. Heb je wel het beste genomen? Toch niet wisselen? Tja… Spijt is een lelijk beestje.

Via giphy.com

Last van FOBO? Zo ga je ermee om

Herken jij jezelf in de meeste van de bovenstaande bewijzen? Dan ben je een klasvoorbeeld van een FOBO-lijder. Wees gerust, er zijn veel mensen die er last van hebben. Je bent niet alleen. Hieronder vertellen we hoe je er mee om kan gaan. Want laten we eerlijk zijn, dat eeuwige gepieker is voor niets goed.

Wees een satisficer!

Volgens psychologen zijn er twee soorten mensen wanneer het op beslissen aankomt: maximiseres en satisficers (satisfied + sufficed). Maximisers zijn de mensen die in hun keuze hopen op een maximale winst. Satisficers maken hun beslissingen meer ad hoc en denken minder aan de lange termijn. Maximisers zijn bijgevolg ook sneller teleurgesteld wanneer ze de ‘foute’ beslissing nemen. Ze maken zichzelf vaak ongelukkig hierdoor. Het verbaast je wellicht niet dat wie FOBO heeft, een maximiser is. De oplossing: wees wat meer een satisficer. Neem beslissingen ad hoc, zonder al te veel nadenken en onderzoeken op voorhand. Je zal misschien niet altijd ‘de beste’ keuze nemen, maar je verliest er in ieder geval geen uren en slaap door!

Heb jij nog meer tips om met deze Fear of Better Options om te gaan? Laat het ons weten via een reactie onderin!


Volg Kiwify op Facebook


Leuk of handig? Volg ons!

Wij maken deze artikelen met veel plezier en vinden het dan ook erg tof als je ons volgt! Dat kan al gemakkelijk (en veilig) via onze leuke wekelijkse nieuwsbrief:

Geen zorgen, we spammen niet! Lees onze privacyverklaring.